Fylkesrådsleder

Tonje Brenna

32 år, fra Ullensaker

Tonje Brenna

Bli bedre kjent med Tonje Brenna:

• Pressekontakt: Ingrid Endrerud (951 52 966) ingrid.endrerud@arbeiderpartiet.no
  • Pressebilder finnes her. Fotokred opplyst ved hvert bilde.

Mer enn hver femte nordmann bor i Viken. Med sine 1,2 millioner innbyggere vil fylket bli norgeshistoriens største politiske enhet. Viken Arbeiderparti sin førstekandidat, Tonje Brenna, er klar for å ta fatt på en av de viktigste politiske oppgavene i vår moderne historie – bygge et nytt fylke med sterkere fellesskap og bedre lokalsamfunn.

- Jeg tror folk som bor i Viken har et par ting til felles. På Øslandet og i Viken er vi mange som har flytta på oss. Mange er innflyttere, mange har foreldre og besteforeldre som egentlig kom fra et annet sted, enten det er nord i landet, fra skogene i Innlandet eller noen av oss fra andre land.

- I tillegg reiser vi mye i hverdagen. Vi er en landsdel av pendlere. I Viken er det 350.000 av oss som jobber i en annen kommune enn den vi bor i. 200.000 forlater fylket vi bor i når vi skal på jobb. Det betyr at måten vi organiserer kollektivtransporten på er helt avgjørende for hvordan vi kan leve livene våre.

Tonje er levende opptatt av kollektivtrafikk. Hun ledet arbeidet med Viken Arbeiderpartis valgprogram i Viken som har gått inn for flere avganger, ungdomskort til 250 kr og et felles billettsystem.

- Når vi sier vi skal ha et felles billettsystem betyr ikke det at vi bare skal ha en felles app - selv om det også er viktig. Vi skal fremforhandle gode priser for kollektivreiser, med så godt tilbud og så mange avganger som mulig, mellom alle aktørene vi er avhengige i for et godt kollektivsystem i Viken.

Tonje Brenna med kaffekopp

Tonje Brenna er 32 år gammel og bor på Jessheim.

Sosial utjevning og sterkere fellesskap

- Hver eneste skoledag går over 60.000 grunnskoleelever til skolen uten mat i sekken. Inkluderer man videregående elever, nærmer tallet seg 130.000. Hadde alle disse bodd på samme tettsted, ville det vært Norges 5. største by. Det er et faktum som bør plage oss politikere.

Derfor er gratis skolemat på videregående i Viken en av Arbeiderpartiets viktigste valgkampsaker.

- Løsningen er ikke å be foreldre «skjerpe seg.» Det er ikke tilfeldig hvilke barn som møter opp på skolen uten mat. Og det er ikke tilfeldig at deres foreldre sannsynligvis hadde det på samme måte da de gikk på skolen. Helse går i arv. Mat er en viktig del av helsa vår. Vår jobb som politikere er å legge til rette for at folk kan leve gode, sunne liv. Da må løsningen være en styrking av fellesskapet, og et skolemåltid hver dag.

Mette elever lærer bedre. Vi skal se elevene som hele mennesker som trenger både mat og fysisk aktivitet for å prestere godt gjennom skoledagen.

Tallerken med to brødskiver, agurk og et glass melk

Arbeiderpartiet lover gratis skolemat til alle elever i videregående i Viken.

Tidlig engasjement

- Politikk handler om vilje og mot til å endre det som ikke funker, og beskytte det som funker. Som ganske ung var med og arrangerte demonstrasjonstog mot Carl I. Hagen var det fordi vi vokste opp på Holmlia og var opptatt av antirasisme. Da jeg i 2005 ble med i AUF var det fordi jeg hadde klokkertro på at samfunnets utfordringer løses best i fellesskap. Hele arbeiderbevegelsen er bygd på den troen. Og den tanken har kun vokst seg sterkere.

Det tok ikke lang tid før Tonje kastet seg inn i valgkampen som medlem av AUF. Hun følte seg hjemme i en organisasjon der ungdom får ansvar og kan utgjøre en reell forskjell til det bedre.

Ansvar og fellesskap

Kun to år senere ble hun ansatt som politisk rådgiver i AUF. Så, etter en periode som ungdomssekretær i LO Oslo og Akershus, ble hun valgt til AUFs generalsekretær i oktober 2010.

- Min tid som generalsekretær i AUF var ekstremt kontrastfylt. De første 9 månedene handlet om ungdomsengasjement og valgkamp. Vi var klare til kamp for mer frihet, likhet og solidaritet i norsk politikk. Så kom 22. juli 2011. Fokus ble umiddelbart å håndtere den største krisen i Norge siden 2. verdenskrig.

På AUFs sommerleir den regntunge fredagen i juli 2011, ble 69 mennesker brutalt drept i norgeshistoriens største politiske attentat. Mandagen etter var Tonje tilbake på jobb som generalsekretær. Hun var en av dem som jobbet tettest på overlevende og etterlatte. Sorg og trøst. Omsorg for folk. Ansvar for organisasjonen. Alt ble en del av hverdagen.

- Vi måtte stå sammen og hjelpe hverandre. Verdiene vi sto for ble angrepet. Svaret måtte bli et sterkt fellesskap.

Foto: Statsministerens kontor

Fra Youngstorget til statsministerens kontor

Sommeren 2012 ringte telefonen med tilbud om jobb som rådgiver ved statsministerens kontor. Når Jens Stoltenberg ringer, svarer man. Tonje blir tidenes yngste politiske rådgiver ved statsministerens kontor.

– Jens var en veldig krevende sjef ved at han liker å jobbe med mange mennesker til alle døgnets tider. Men det liker jeg òg, sa Tonje da VG spurte hvordan det er å jobbe med den tidligere statsministeren.

I 2013, etter nesten ett år som Jens’ rådgiver, takker Tonje ja når Grete Faremo ber henne komme til Justisdepartementet. Faremo sier til Tonjes lokalavis at hun er et «politisk kinderegg. Kunnskapsrik, hardtarbeidende og humørfylt». Tiden der blir allikevel kort, ettersom Arbeiderpartiet taper valget samme høst og må ut av regjeringskontorene.

- Ingen er med i politikken for å tape valg. Men å havne i opposisjon har sine fordeler. Det krever at man går i seg selv og finner grunnfjellet – selve kjernen av vår politikk. Samtidig gir det mulighet til å tenke nytt, og utfordre noen av de etablerte sannhetene og rutinene man opparbeider seg etter 8 år i posisjon.

Tonje Brenna og labradorvalpen Jussi

Tonje og labradorvalpen Jussi Lego

Småbarnsmor, fødsel og valgkamp

Ved inngangen til årets valgkamp bor Tonje på Jessheim med samboer og jazzmusiker Vetle Larsen, en fire år gammel gutt, og en baby som er sju uker gammel når valgdagen kommer. Sammen med hunden Jussi, bor den voksende familien nå på Jessheim. Tiden fra fødestue til valgkamp var knapp, men Tonje er allerede klar for å reise Viken rundt med baby på armen. Det er tross alt et valg som skal vinnes.

- Valget handler om hvilket samfunn vi vil ha. Når vi sammen bygger det nye fylket, må vi ta vare på alt det gode fra Akershus, Buskerud, og Østfold. Samtidig må vi alltid se på muligheter for forbedringer. Vi må ha en skole med kvalitet for alle. Et godt og effektivt samferdseltilbud. Et trygt arbeidsliv. Og et grønt Viken, der utvikling og utslippskutt går hånd i hånd.

Valget står 9. september. For å stemme ved begge valg, må du bruke to stemmesedler. Én for kommunevalget, og én for fylkestingsvalget. Tonjes ambisjon er klar:

- Vi må bygge et samfunn hvor det er godt å leve. Jeg har klokkertro på at en er sterkere når vi jobber sammen for å løse utfordringene vi står overfor. Vi ser at utfordringene står i kø. Løsningen får vi gjennom sterkere fellesskap og bedre lokalsamfunn.

Tonje ammer Oskar på kaia på Utøya under AUFs sommerleir

Oskar var med på AUFs sommerleir, bare to uker gammel.