Nærskolegaranti i hele Viken

Rett til å gå på nærskolen, mulighet til å søke hvor du vil

- Vi vil sikre alle elever i Viken rett til å gå på sin nærskole. Det er en garanti. Samtidig skal alle kunne søke seg til andre skoler og andre linjer om de selv ønsker. Det gir reell valgfrihet.

Det sier Tonje Brenna, 1. kandidat for Viken Arbeiderparti.

Risikerer pendling mot sin vilje

Når Viken skal bygges, må det også bestemmes en ordning for skoleinntak. Viken Arbeiderparti er klare på at ingen skal bli tvunget til å gå på en skole langt unna sitt eget nærmiljø.

- Høyres alternativ er et system hvor karakterer fra ungdomsskolen avgjør både skole, linje, og reisevei. Et karakterbasert opptak er bra kun for de med gode nok karakterer. For alle andre kan det bli påtvunget pendling. Eller kanskje løsningen blir å flytte på hybel, mot sin vilje, advarer Tonje.

- Å kalle et slikt system "fritt" er i beste fall misvisende.

Saken fortsetter under bildet

Arbeiderpartiet vil sikre alle elevers rett til å gå på sin nærmeste skole.

Mer frihet - mindre usunt karakterpress

Arbeiderpartiet mener en nærskolegaranti styrker elevens frihet. Den beskytter mot et system som tvinger unge ut av sitt nærmiljø, sitt sosiale nettverk, og sin vennekrets. Samtidig gir den alle rett til å søke seg dit de selv vil.

- Vi vet at karakterpresset på ungdomsskolen allerede er stort. Om karakterene også skal bestemme reiseveien, vil presset bli styrket. Jeg mener skolen skal være et sted for kunnskap. Et sted som bygger hele mennesker. Der høyresiden fortsetter sitt jag etter testing og konkurranse, vil vi fokusere på mestringsglede og personlig fremgang.

Gode skoler i hele Viken

Arbeiderpartiet er klare på at Viken skal ha en fellesskole for alle. Hvor du bor eller hvilken bakgrunn du har skal ikke bestemme kvaliteten på undervisningen. Et godt tilbud for alle er en nødvendighet, og en prioritet for Arbeiderpartiet.

- Det innebærer skoler over hele Viken med nok lærere og støtteapparat rundt eleven for et trygt og trivelig læringsmiljø. Det innebærer en undervisning hvor kunnskap får prioritet over byråkrati og testing. Med et slikt system blir elevene og lokalsamfunnet prioritert. Og da styrkes også valgfriheten, avslutter førstekandidaten.

Viken 2020

1. januar 2020 slås fylkene Østfold, Akershus, og Buskerud, samt Svelvik, Jevnaker, og Lunner Kommune, sammen til Viken.

Mandag 9. september 2019 er det kommune- og fylkestingsvalg. Da velges representanter til fylkestinget i Viken fylkeskommune.

Du kan forhåndsstemme fra lørdag 10. august til og med fredag 6. september.

For å stemme ved begge valg, må du bruke to stemmesedler. Én for kommunevalget, og én for fylkestingsvalget.